تبلیغات
وبلاگ دانشجویان توسعه روستایی-توسعه اجتماعی دانشگاه تهران
وبلاگ دانشجویان توسعه روستایی-توسعه اجتماعی دانشگاه تهران
صفحه اصلی آرشیو مطالب درباره ما ارتباط با مدیریت نسخه اتوم نسخه موبایل RSS
» تعاریف توسعه اجتماعی ( یکشنبه 21 خرداد 1391 )
» نگرشی نهادی- هنجاری به جهادسازندگی -دكتر محسن ابراهیم پور ( جمعه 12 خرداد 1391 )
» نگاهی اجمالی به استراتژی های توسعه روستایی ( جمعه 12 خرداد 1391 )
» پنجره‌ای رو به مدرنیته: نظریه عدالت ( پنجشنبه 11 خرداد 1391 )
» کارنامه دکتر احمد سیف ( جمعه 5 خرداد 1391 )
» دانشگاه آنلاین! ( پنجشنبه 4 خرداد 1391 )
» دانلود رایگان کتاب خارجی ( سه شنبه 2 خرداد 1391 )
» چرا ایران عقب ماند و غرب پیشرفت كرد؟ ( سه شنبه 26 اردیبهشت 1391 )
» کتاب «ایران، جامعه کوتاه‌مدت»؛ روایتی تازه از توسعه‌نیافتگی در ایران ( دوشنبه 25 اردیبهشت 1391 )
» 8 تکنیک برای از بین بردن تعهد اخلاقی شهروندان ( پنجشنبه 21 اردیبهشت 1391 )
» نشریه اینترنتی شخم/شماره اول ( چهارشنبه 20 اردیبهشت 1391 )
» افسانه توسعه ( سه شنبه 19 اردیبهشت 1391 )
» نگاهی به:دگرگونی ساختاری حوزه عمومی/نوشته:هابرماس ( شنبه 9 اردیبهشت 1391 )
» نگاهی به کتاب: تجربه مدرنیته/نوشته مارشال برمن ( شنبه 9 اردیبهشت 1391 )
» مقایسه شاخص های توسعه انسانی بین ایران و ترکیه ( شنبه 9 اردیبهشت 1391 )
موضوعات
لینکدونی
آمار بازدید

کل بازدید ها :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل مطالب :
آخرین بروز رسانی :
تبلیغات
ADS
ADS
ADS


دکتر آلبرت بندورا یکی از برجسته ترین روانشناسان حال حاضر دنیا، روش های از بین بردن تعهد اخلاقی شهروندان را به هشت قسمت تقسیم می کند. این روش ها در سطح کلان توسط دولت ها برای پیشبرد اهداف و مقاصد سیاسی، و در رده های پایین تر توسط شهروندان جامعه و البته در وسع بسیار کوچکتری برای پیشبرد اهداف شخصی صورت می گیرند. هر کدام از این رفتارها به خودی خود بسیار خطرناکند و می توانند مرحله ی نخست انجام جنایات بشری باشند و اذهان عمومی را برای ارتکاب چنین جنایاتی محیا کنند. این روش ها را، به همراه مثال های آنها در زیر مشاهده خواهد کرد:


برای خواندن متن کامل بر روی ادامه مطلب کلیک کنید.


دکتر آلبرت بندورا یکی از برجسته ترین روانشناسان حال حاضر دنیا، روش های از بین بردن تعهد اخلاقی شهروندان را به هشت قسمت تقسیم می کند. این روش ها در سطح کلان توسط دولت ها برای پیشبرد اهداف و مقاصد سیاسی، و در رده های پایین تر توسط شهروندان جامعه و البته در وسع بسیار کوچکتری برای پیشبرد اهداف شخصی صورت می گیرند. هر کدام از این رفتارها به خودی خود بسیار خطرناکند و می توانند مرحله ی نخست انجام جنایات بشری باشند و اذهان عمومی را برای ارتکاب چنین جنایاتی محیا کنند. این روش ها را، به همراه مثال های آنها در زیر مشاهده خواهد کرد:

1-      Moral Justification

توجیه اخلاقی : رفتارهای غیراخلاقی، با وانمود کردن آنها به عنوان عُرف و هنجار جامعه، به مقبولیت عمومی دست پیدا کنند.

 

مثال:  برای به جنگ فرستادن مردم عادی و تبدیل آنها به سربازان قسم خورده، نیازی به بالا بردن سطح خشونت، تغییر مرزهای اخلاقی، و یا شخصیت آنها نیست؛ تنها کافی ست راهی برای تعریف دوباره ی اعمال مورد نظر (به طور مثال کشتن) پیدا کرد و آنها را به عنوان عرف و هنجار به مردم قبولاند.

مثلا کشتن بد است و نهی شده است، اما کشتن یک گروه خاص هنجار جامعه است و مشکلی ندارد. مثلا کشتن کولی ها، کشتن نیست، بلکه برای رسیدن به اهداف والای جامعه و داشتن یک آرمانشهر لازم است (معنای تازه به کشتن بخشیدن و آن را از نو 

تعریف کردن، توجیه کشتن)

 

2-      Euphemistic Labeling

استفاده از لغات با بار منفی کمتر (برچسب زدن به دیگران با لغات با بار منفی کمتر): استفاده از تکنیک های زبانی و لغات بدون بار منفی (خنثی یا مثبت) برای از بین بردن  قباحت عمل انجام شده و خنثی ساختن عواطف شهروندان نسبت به موضوع

این مورد خود به دو بخش تقسیم می شود:

 

I-Sanitizing Language

زبان شسته رُفته (بهداشتی): قبح عمل را با استفاده از لغات شیک و بهداشتی از بین بردن.

مثلا نداشتن شکنجه تا قبل از دوران بوش، در نظر عامه ی مردم آمریکا از افتخارات آمریکاست، که بعدها در ابوغریب و گوانتانامو این افتخار چند قرنه، یک شبه از دست رفت. یکی از تکنیک های شکنجه

Waterboarding

(القای حس خفگی) است که در گلوی مجرم آب می ریزند که البته وی را خفه نمی کند، اما تا مرز خفگی پیش می برد. 

 Christopher Hitchens اظهار کرده بود واتربردینگ شکنجه نیست و خودش حتی حاضر است این کار به رویش به شکل آزمایشی صورت پذیرد، که البته در ثانیه ی اول آزمایش، آزمایش را به پایان رساند و پذیرفت واتربردینگ "شکنجه" است. اما برای عوام فریبی و از بین بردن قبح این شکنجه (آماده کردن افکار عمومی برای چنین جنایاتی)، واتربردینگ را(Enhanced Interrogation) بازجویی پیشرفته می نامند (و نه شکنجه) تا قباحت عمل را نزد افکار عمومی از بین ببرند و آمریکایی ها همچون گذشته به شکنجه نکردن مملکتشان مفتخر باشند.


و اما مورد دوم این بخشII-Agentless, Passive Voice است که یعنی: استفاده از افعال مجهول، بدون فاعل و کننده ی کار.

مثلا فردی را در نظر بگیرید که تصادفش با یک تیر چراغ برق را اینگونه تعریف می کند: خودمو کشتم ماشین منحرف نشه، نمی دونم این تیر چراغ برق از کجا سبز شد زد به ما که وی به نوعی با زبان بازی (با از بین بدن فاعل در جمله(خودش)) خود را از اشتباه مبری می کند.

 

3-      Advantageous Comparison

مقایسه با منفعت

رفتاری که ما می کنیم، در مقایسه با رفتاری که دیگران انجام می دهند هیچ است.

توجه داشته باشید که اینکه بقیه چه می کنند قباحت رفتار ما را این بین نمی برد و آن را هرگز توجیه نمی کند. این رفتار به شدت در دیکتاتورها دیده می شود.

یکی از معروف ترین جملات صدام: "کاری که من با مردمم می کنم، در مقایسه با کاری که آمریکا با سرخپوستان (آمریکایی های اصیل) انجام داده، هیچ است." مسلما در قباحت و نادرستی کار آمریکایی ها شکی نیست، اما این ابدا توجیه خوبی برای بمباران شیمیایی برخی مناطق کشور نیست و هرگز قباحت این عمل را از بین نمی برد.

 

4-      Displacement of Responsibilities

انتقال مسئولیت:

بهتر است برای تعریف این قسمت، یک آزمایش را مورد بررسی قرار دهیم:

 

استنلی میلگرمStanley Millgram آزمایشی به نامobedience انجام داد تا میزان فرمان‌برداری و اطاعت انسان ها از "مافوق" را مورد مطالعه قرار دهد که آن را در ویدیوی زیر می بینید.

شرح آزمایش: اشخاص معمولی که هیچ کدام هم اختلال روانی ندارند، پشت یک دستگاه می نشینند که دکمه هایی روی آن برای شوک الکتریکی تعبیه شده و هر کدام میزان ولت مشخصی برق تولید می کند، و داوطلبان قرار است به عنوان معلم سوال هایی از یادگیرنده (داوطلب دیگر) بپرسد و پاسخ دریافت کنند. در صورت نگرفتن جواب صحیح میزان شوک مشخصی به "یادگیرنده" وارد کنند (یادگیرنده در اتاق دیگری قرار دارد و برای معلمان قابل مشاهده نیست). معلم برای پاسخ اشتباه اول فقط باید دکمه ی 25 ولت را فشار دهد، اما به ازای هر اشتباه این میزان به مقدار 25 ولت افزایش خواهد یافت و تا 400 ولت می رود. هیچ کدام از شرکت کنندگان مطلع نیستند که تمامی حرکات آنها توسط دوربین ها در حال ضبط شدن است.

هدف آزمایش بررسی رفتار مأمور قانون با مجرم است.

 

انجام آزمایش: چند نفر بلافاصله بعد از شوک اول و شنیدن صدای درد مجرم و حتی با پذیرش نگرفتن کوچکترین دستمزدی برای شرکت در این آزمایش و مطالعه ی علمی از ادامه ی آزمایش سر باز می زنند.

اما اکثریت متعلق به کسانی ست که احتمالا با توجیه "تنها با 25 ولت اضافه کردن هیچ اتفاقی نمی افتد" (افزایش تدریجی و نه ناگهانی) (نوع دیگر این رفتار قورباغه ی آبپز است که اگر قورباغه ای را در آب بگذارید و آرام و آرام بجوشد، قروباغه ته نشین خواهد شد و نهایتا می میرد، اما اگر به یکباره آنرا در آب جوش قرار دهید قطعا از آن به بیرون خواهد پرید)  به آزمایش ادامه می دهند و نسبت به صدای درد مجرم که هر بار از دفعه ی قبل بیشتر می شود حساس نیستند.

اما مهم ترین نکته در همین جا نهفته است. به هر حال مأمورین قانون این آزمایش هم احساس و عواطف دارند، و در نقطه ای تصمیم می گیرند که آزمایش را ادامه ندهند و آن را رها کنند و چندین بار درخواست پایان آزمایش را می کنند ولی پروفسور (مافوق) به آنها یادآوری می کند که باید آزمایش را انجام دهند. و در نهایت یک داوطلب می پرسند که "مسئولیت" ِ درد این مجرم با کیست، که آزمایش کننده (مافوق) می گوید مسئولیت با من است، و معلم با این توجیه که "مسئولیت با من نیست" یا "این اشتباه من نیست" (انتقال مسئولیت) به شکنجه ادامه می دهد.

این دقیقا همان نقطه ی عطف مهمی ست که مأمور قانون صرفا به این دلیل که "مسئولیت" با او نیست مرتکب هر جنایتی می شود.

 

http://www.dailymotion.com/video/xlllu7_stranley-milgram-obedience_school

 

 

5-      Diffusion of Responsibilities

خنثی سازی (از بین بردن) مسئولیت

وقتی تمام افراد فکر می کنند دیگری مسئول بوده و مسئولیت خود را انجام داده، در حالی که هیچ کس مسئولیت خود را انجام نداده ست.

معمولا در تقسیم وظایف و تقسیم کار این اتفاق رایج است. مثلا ده کارگر، همگی مطمئنند که یکی قطعا نکات ایمنی را رعایت کرده، و دیگر مسئولیتی نیست، در حالی که هیچ کدام نکات ایمنی را رعایت نکرده اند.

 

در ایالت یوتای آمریکا، یکی از راه های اعدام، تیرباران (میدان تیر است) که مجرم محکوم به اعدام می تواند آن را به عنوان روش مرگ خود انتخاب کند.

Ronnie Lee Gardner در سال 2010 این روش را انتخاب کرد و توسط 5 سرباز ناشناس کشته شد. تفنگ تمامی این 5 سرباز گلوله داشت، البته فقط یکی از تفنگ ها با گلوله ای پر شده بود که کشنده باشد و چهار تفنگ دیگر فقط جراحت وارد می کردند. هیچ کدام از 5 سرباز نمی دانستند که تفنگ کشنده دست کدام یک از سربازان است. هیچ کدام از این 5 سرباز خود را مسئول مرگ آن مجرم نمی داند و بدین وسیله مسئولیت خنثی شده است. نهایتا اینکه عمل قبیح صورت گرفته، اما هیچ شخصی در جامعه خود را مسئول این عمل 

نمی داند.

 

6-      Disregard or distortion of Consequences

تحریف عواقب یا بی توجهی به آنها: مردم برای گریز یا اجتناب از انتقاد از خود، خسارات و جراحات را جزئی جلوه می دهند.

میلگرم دریافت وقتی چیزی برای مردم کمتر قابل مشاهده باشد، مردم خشمگینانه تر نسبت به آن واکنش نشان خواهند داد. همان طور که در آزمایش فرمانبرداری وقتی مجرم در اتاقی دیگر بود، بسیاری از معلمان تا درجات بالایی از شوک الکتریکی را به وی وارد کردند، اما وقتی مجرم کنارشان در اتاق نشسته بود، به سرعت از این کار شانه خالی کردند.

 

بمباران کردن شهری هزاران کیلومتر دورتر که در مقابل مردم انجام نمی شود و جلوی چشم مردم نیست تا خسارات واقعی وارده و جراحات را با چشم خود و از نزدیک ببینند.

 

7-Dehumanization

انسان زدایی، گرفتن خصلت های انسانی:  گرفتن خصلت های انسانی اشخاص حقیقی برای پیشبرد اهداف یا جنایات مد نظر.

 

مرتد یا نجس خواندن دیگری برای کشتن او، یا حداقل اصلاح او

بربر و غیرمتمدن خواندن مردم یک جامعه و لشگرکشی به آن کشور برای "آدم" کردن آنها

در زیر یک پوستر که توسط دولت آمریکا در جنگ جهانی دوم ساخته شده است و ژاپنی ها را به موش صحرایی تشبیه کرده

 

وقتی صفات و خصلت های انسانی از شخص یا گروهی زدوده شود، انجام جرم و جنایت بر روی آن گروه بسیار ساده تر خواهد بود.

8-  Attribution of Blame

محق سرزنش دانستن دیگران: قربانی را محق سرزنش دانستن و وی را مسئول تنبیه اش دانستن. نیروی مهاجم را "مجبور" به حمله، یا "اصلاح" قربانی دانستن.

که از رایج ترین توجیه های جنگ (بعد از آن) است که قربانیان را لایق و محق سرزنش می شمارند.

 -------



امیدوارم این چند خط برای آنهایی که تا آخر این مقاله را خوانند ، مفید بوده باشد و آگاهی بیشتری از جامعه و خطرات منجر به سقوط اخلاقی به آنها !

 منبع:http://jourvajour.blogspot.com/


.:: ارسال مطلب توسط دانشجویان توسعه در تاریخ پنجشنبه 21 اردیبهشت 1391, 14:45


این مطلب را به اشتراک بگذارید :

اشتراک گذاری در فیس بوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در کلوب

نظرات :
نظرسنجی
آیا هدفمندی یارانه ها سبب بهبود سطح زندگی روستاییان شده است؟

صفحات جانبی
درباره ما


ایجاد کننده وبلاگ : دانشجویان توسعه